De forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn plaatsen waar geschiedenis, cultuur en natuur hand in hand gaan. Monumenten van formaat! Sterker nog, de militaire bolwerken, het strategisch landschap en het watermanagementsysteem van de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn zo uniek dat het op de voorlopige lijst van UNESCO Werelderfgoed als uitbreiding op de Stelling van Amsterdam.  

In de 17e eeuw werd de Oude Hollandse Waterlinie aangelegd. Deze liep vanaf Muiden westelijk van Utrecht naar Gorinchem. Door grote stukken land onder water te zetten (inunderen), werd het de vijand moeilijk gemaakt de steden te bereiken. In 1822 werd de Nieuwe Hollandse Waterlinie gebouwd om aanvallen uit het oosten en zuiden af te kunnen slaan. Deze linie liep langs de oostgrens van Utrecht.

De Waterlinie bestaat grotendeels uit gebieden die onder water te zetten zijn. Op plaatsen waar dit niet mogelijk was bouwde men forten. Elk fort werd aangepast aan de specifieke eisen die het landschap stelde en daarom is elk fort een uniek bouwwerk. Betere wapens en andere oorlogstechnieken maakten een einde aan dit verdedigingswerk. De nekslag kwam toen de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog parachutisten achter de linie afwierpen. Na deze oorlog werd er niets meer aan de linie gedaan.

Zo’n 80 procent van de linie is bewaard gebleven. De vroegere functie van de linie is vervallen, maar er worden nieuwe gebruiks- en belevingsmogelijkheden ontwikkeld die bijdragen aan het behoud en bescherming van dit unieke erfgoed. Staatsbosbeheer levert hieraan als eigenaar van 15 forten en beheerder van 2000 ha omringende natuurterreinen een bijdrage aan. Door restauratie, herbestemming en verhuur aan ondernemers kregen de forten een nieuwe bestemming. Zo doen ze dienst als conferentieoord, wijnproeverij, museum of bed and breakfast.  

Deze nieuw gemaakte tocht gaat langs een gedeelte van de Waterlinie. Via Hollandse Rading en Maartensdijk gaan we eerst langs Fort Ruigenhoek. Via Fort De Gagel, Maarsseveen en Fort Tienhoven fietsen we naar en langs de Vecht tot Fort Nieuwersluis. Via Fort Spion en Oud Loosdrecht gaan we weer terug naar Hilversum.

De dagtocht wordt gereden op zaterdag 2 mei 2020 en zaterdag 11 juli 2020 en vertrekt om 10.00 uur vanaf de Kerkbrink voor het Museum in Hilversum.

Terug naar ROUTES